Cand se savarseste a doua Taina, adica Ungerea cu Sfantul Mir?
In Biserica Ortodoxa aceasta Sfanta Taina se impartaseste crestinului indata dupa Botez; de aceea, randuiala ei nu alcatuieste o slujba aparte, de sine statatoare, ci e impreunata cu aceea a Botezului, ca o prelungire a ei.
Ce este Sfantul Mir?
Este untdelemnul amestecat cu mirodenii, pregatit (fiert) dupa o randuiala anumita in fiecare an, in primele trei zile din saptamana Patimilor si sfintit de catre Patriarhul Tarii, joi in aceeasi saptamana, la Liturghie. Se imparte episcopilor si tuturor bisericilor. Prin multimea mirodeniilor din care e facut, el inchipuie multimea si felurimea darurilor si puterilor Sfantului Duh517 (Ibidem, cap. 65, 71, trad. rom. p. 80 si 84). Sfantul Mir e folosit nu numai la a doua Taina, dupa Botez, ci si la sfintirea antimiselor si a bisericilor.
Cum se face ungerea cu Sf. Mir si ce inchipuie ea?
Dupa savarsirea Botezului, preotul citeste indata o rugaciune in care roaga pe Dumnezeu sa invredniceasca pe noul botezat de darul ungerii cu Sfantul Mir si de impartasirea cu Sfintele Daruri. Apoi il unge cu Sfantul Mir, facandu-i semnul crucii: la frunte, pentru Sfintirea mintii si a gandurilor; la ochi, nari, gura si urechi, pentru sfintirea simturilor; la piept si pe spate, pentru sfintirea inimii si a dorintelor; la maini si pe picioare, pentru Sfintirea faptelor si a cailor crestinului. De fiecare data zice cuvin tele: “Pecetea darului Sfantului Duh. Amin”. Aceste cuvinte sunt luate din a doua epistola a Sfantului Apostol Pavel catre Corinteni, unde spune: “Iar cel ce ne intareste pe noi impreuna cu voi intru Hristos si ne-a uns pe noi, Dumnezeu este, Care ne-a si pecetluit pe noi si a dat arvuna Duhului intru inimile noastre” (11 Cor. 1, 21-22).
Ungerea aceasta este deci semnul darului Sfantului Duh, Care S-a pogorat in chip vazut asupra Mantuitorului si asupra Sfintilor Apostoli si Care acum ni se da si noua, dupa botez, in chip nevazut518 (Sf. Chiril al Ierusalimului, Cateheza a treia mystagogica, 1-4 trad. rom. cit. p. 555-558); Sf. Ioan Damaschinul, Dogmatica cart. IV, cap. 9, (trad. rom. cit., p. 252); Simion al Tesalonicului, Despre Sfintele Taine, cap. 64, trad. rom. p. 80; vezi si Rzigaciunile Sfintirii Sf. Mir). Prin ungere, noul botezat este un nou Hristos, adica uns al Domnului, caci cuvantul grecesc XPISTOU inseamna uns519 (Sf. Simion al Tesalonicului, Despre Sfintele Taine, cap. 43 si cap. 65, trad. rom. p. 64 si 80, 83, comp. si N. Cabasila, Despre viata in Hristos, cart. III, trad. rom. p. 71-80 (unde sunt zugravite cu deosebita maiestrie efectele sau roadele Sf. Mir pentru viata duhovniceasca)).
Care sunt partile urmatoare ale slujbei?
Inconjurarea mesei botezului, spalarea pruncului si tunderea parului.
Cum se savarseste si ce semnifica inconjurarea mesei botezului?
Slujitorii, impreuna cu nasul si pruncul, inconjoara de trei ori cristelnita si masa pe care este Sfanta Evanghelie, cantand imnul: “Cati in Hristos v-ati botezat, in Hristos v-ati si imbracat. Aliluia”, luat din Epistola Sfantului Apostol Pavel catre Galateni (3, 27). Aceasta inconjurare, in forma de hora, este semnul bucuriei Bisericii pentru primirea in sanul
Comentarii recente